Quality of service and corporate image of an individual public transport company in Tacna during COVID-19

Main Article Content

Dennys Geovanni Calderón Panigua
https://orcid.org/0000-0002-6569-0634
Grisely Rosalie Quispe Vilca
https://orcid.org/0000-0003-0526-4366

Abstract

The main objective of the investigation has been to determine the degree of relationship between the quality of service and the corporate image perceived by the clients of an individual public transport company in Tacna during COVID-19, regarding the methodological aspects, it is necessary to indicate that it had a type of investigation basic, with a correlational level, quantitative approach and a non-experimental cross-sectional design, it also used the survey technique and the instrument was the questionnaire. Similarly, the population consisted of 321,351 citizens living in the province of Tacna, with a sample of 382 people and a random survey application. As a result, a Spearman's Rho value of 0.243 was obtained with a value of 0.000, which shows that there is a low positive correlation between the research variables. It was concluded by determining that the quality of service is positively and significantly related to the corporate image perceived by the clients of the individual public transport company in Tacna, denoting that prioritizing improvement actions linked to the quality of service would have an impact on increasing the corporate image that customers have, specifically those linked to empathy and security.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Calderón Panigua, D. G., & Quispe Vilca, G. R. (2022). Quality of service and corporate image of an individual public transport company in Tacna during COVID-19 . Economía & Negocios, 4(2), 80–100. https://doi.org/10.33326/27086062.2022.2.1243
Section
Artículo original

References

Arancibia Carvajal, S., Leguina, A., y Espinoza Zamorano, P. (2013). Factores determinantes en la percepción de la imagen y calidad de servicio y sus efectos en la satisfacción del cliente; un caso aplicado a la banca chilena. Revista de Ciencias Sociales, 19(2), 255-267. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4382298

Cahuina Chura, M. C. (2014). Influencia de la calidad de servicio en la imagen institucional de la Unidad de Gestión Educativa Local Arequipa Sur 2014. [Tesis de licenciatura, Universidad Católica de Santa María]. Repositorio Institucional – Universidad Católica de Santa María. https://tesis.ucsm.edu.pe/repositorio/handle/UCSM/4728

Cárdenas Rivera, M. B., Mora Cabrera, N. D., y Sánchez Merchán, A. T. (2013). Análisis del servicio al cliente en el restaurante la Riviera y su impacto en la calidad del servicio e imagen del establecimiento. [Tesis de pregrado, Universidad de Guayaquil]. Repositorio Institucional de la Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/10491

Cronin, J. J., y Taylor, S. A. (1992): Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing, 56(3), 55-68. https://doi.org/10.2307/1252296

Duque Oliva, E. J., y Carvajal Prieto, L. A. (2015). La identidad organizacional y su influencia en la imagen: una reflexión teórica. Suma de Negocios, 6(13), 114-123. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2015.08.011

Del Águila Vela, R. G. (2016). Calidad de servicio e imagen corporativa percibida por los usuarios de la Municipalidad Provincial de Trujillo, año 2016. [Tesis de pregrado, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio Digital Institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/431

Figueroa, O. (2005). Transporte urbano y globalización. Políticas y efectos en América Latina. Eure, 31(94), 41-53. https://scielo.conicyt.cl/pdf/eure/v31n94/art03.pdf

Gil Saura, I., Berenguer Contri, G., Ruiz Molina, M. E., y Ospina Pinzón, S. (2015). La calidad y el valor percibido en el transporte de mercancías en España y su importancia en la segmentación de clientes. Innovar, 25(58), 105-123. https://doi.org/10.15446/innovar.v25n58.52436

Girón Rea, P. F. (2017). La influencia de la imagen corporativa en el posicionamiento de la marca Cake Studio de la ciudad de Ambato. [Tesis de pregrado, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio Digital – Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/25025

Guanche Garcell, H., Gonzáles Valdés, A., y Gonzáles Álvarez, L. (2020). COVID-19 y el problema de los tiempos en las estrategias de control. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19(Supl1.), e3318. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2020000400011

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6º Ed.). Editorial McGraw-Hill.

Hernández Romero, Y., y Galindo Sosa, R. (2020). La vulnerabilidad en el trabajo de los taxistas en la zona metropolitana del Valle de México ante la pandemia por la COVID-19. Espacio Abierto, 29(4), 12-30 https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/espacio/article/view/35058

Instituto Nacional de Estadística e Informática (2021). Departamento de Tacna cuenta con una población de 346 mil habitantes. https://m.inei.gob.pe/prensa/noticias/departamento-de-tacna-cuenta-con-una-poblacion-de-346-mil-habitantes-9270/

Keller, K. (2008). Administración estratégica de marca Branding. México: Pearson educación.

Kotsias, B. A. (2020). En la niebla de la pandemia. Revista Medicina (Buenos Aires), 80(3), 295-299. http://www.scielo.org.ar/pdf/medba/v80n3/v80n3a16.pdf

Lapman, G. (2020). El mundo en pausa. ¿Cómo nos enfrentamos a esta nueva pandemia? Revista de la Facultad de Medicina Humana, 20(4), 546-547. http://dx.doi.org/10.25176/rfmh.v20i4.3043

Ledesma, R. D., Martín Poó, F., Úngaro, J., López, S. S., Cirese, A. P., Enev, A., Nucciarone, M. I., y Tosi, J. D. (2017). Trabajo y salud en conductores de Taxis. Ciencia & Trabajo, 19(59), 113-119. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492017000200113

Montes Trinidad, M. (2016). Calidad del servicio en la Municipalidad Distrital de la Esperanza su relación con nivel de satisfacción del usuario, año 2016. [Tesis de pregrado, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio Institucional. https://hdl.handle.net/20.500.12692/20542

Moreira Rosales, L. V., Espinoza Lastra, O. R., Zapata Morejón, M. V., y Granda Sanmartin, M. A. (2020). Calidad del servicio de “Fedotaxi app”, desde la percepción de los clientes. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 209-218. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500209

Moreno-Montoya, J. (2020). El desafío de comunicar y controlar la epidemia por coronavirus. Biomédica, 40(1), 11-13. https://doi.org/10.7705/biomedica.5455

Moya Moreta, W. V. (2020). Análisis de la situación económica de los taxistas por el COVID-19 en el Cantón Echeandía. [Artículo científico de pregrado, Universidad Regional Autónoma de los Andes]. Repositorio institucional UNIANDES. https://dspace.uniandes.edu.ec/handle/123456789/12656

Muñoz Rocha, C. I. (2015). Metodología de la investigación (1º Ed.). Editorial Oxford.

Navarro, I., Galilea, P., Hidalgo, R., y Hurtubia, R. (2018). Transporte y su integración con el entorno urbano: ¿Cómo incorporamos los beneficios de elementos urbanos en la evaluación de proyectos de transporte? Eure, 44(132), 135-153. http://dx.doi.org/10.4067/s0250-71612018000200135

Oblitas Vedia, A., Bayo Ajchura, C., Valdez Chavarría, W. F., y Bobarín Caro, J. C. (2019). Análisis del nivel de satisfacción de los usuarios del transporte público (taxis) en la ciudad de Sucre. Investigación & Negocios, 12(20), 149-171. https://www.ingcomercial.edu.bo/revistainvestigacionynegocios/index.php/revista/article/view/73

Pastor-Barceló, A., Alguacil, M., y Dos Santos, M. A. (2016). Influencia de la calidad, satisfacción, valor percibido e imagen corporativa en la confianza en la marca en el servicio fitness. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 77-80. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235146293018

Pardo, C. F., Zapata-Bedoya, S., Ramirez-Varela, A., Ramirez-Corrales, D., Espinosa-Oviedo, J. J., Hidalgo, D., Rojas, N., Gonzáles-Uribe, C., García, J. D., y Cucunubá, Z. M. (2021). COVID-19 and public transport: An overview and recommendations applicable to Latin America. Infectio, 25(3), 182-188. https://doi.org/10.22354/in.v25i3.944

Resolución Ministerial Nº 0258-2020-MTC/01. (07 de mayo de 2020). Aprueba los Protocolos Sanitarios Sectoriales para la continuidad de los servicios bajo el ámbito del Sector Transportes y Comunicaciones. https://www.gob.pe/institucion/mtc/normas-legales/560840-0258-2020-mtc-01

Rojas Soriano, R. (2013). Guía para realizar investigaciones sociales. Editorial Plaza y Valdés.

Saavedra-Camacho, J. L., Iglesias-Osores, S., Alcántara-Mimbela, M., y Córdova-Rojas, L. M. (2021). Movilidad en ciudades de Perú durante la pandemia de COVID-19. Revista Información Científica, 100(1), e3164. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332021000100006

Sánchez-Flores, O., y Romero-Torres, J. (2010). Factores de calidad del servicio en el transporte público de pasajeros; estudio de caso de la ciudad de Toluca, México. Revista economía, sociedad y territorio, 10(32), 49-80. https://est.cmq.edu.mx/index.php/est/article/view/152/156

Sathler, D., y De Castro Leiva, G. (2021). Prioridade para futuras vacinações contra a Covid-19 no Brasil: os usuários de transporte público devem ser um grupo-alvo? Revista Brasileira de Estudos de População, 38, 1-13. https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0163

Sepúlveda Guerra, E. B., Valenzuela Suazo, S. V., & Rodríguez Campo, V. A. (2020). Condiciones laborales, salud y calidad de vida en conductores. Revista Cuidarte, 11(2), e1083. https://doi.org/10.15649/cuidarte.1083

Tapia, M., Méndez, M., Seguel, W., Robles, C., Hurtado, S., Ávila, R., Davanzo, C., Barrera, G., Searle, S., y Tejos, R. (2020). Prevención en la transmisión de Coronavirus-19: ¿qué tan preparado está el personal de salud en Chile? Revista Médica de Chile, 148(11), 1589-1597. https://www.scielo.cl/pdf/rmc/v148n11/0717-6163-rmc-148-11-1589.pdf

Trujillo, L. (18 de febrero de 2020). Los desafíos del transporte urbano. RPP Noticias. https://rpp.pe/peru/actualidad/los-desafios-del-transporte-urbano-en-peru-noticia-1246345

Urdaneta, J. A., Monasterio, S., y Peña, O. (2011). Calidad del servicio de taxis del municipio Maracaibo. TELOS: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 13(2), 237-259. https://www.redalyc.org/pdf/993/99319225006.pdf

Vera Laqui, G. Y. (2019). Calidad de servicio y la percepción imagen de marca de los clientes de la empresa Pavill S.A. Tacna, 2019. [Tesis de pregrado, Universidad Privada de Tacna]. Repositorio Universidad Privada de Tacna. https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/1656

Zamora Torres, A. I., y Pedraza Rendón, O. H. (2013). El transporte internacional como factor de competitividad en el comercio exterior. Journal of Economics, Finance and Administrative Science, 18(35), 108-118. http://www.scielo.org.pe/pdf/jefas/v18n35/a07v18n35.pdf

Zhao, G. (2020). Tomar medidas preventivas inmediatamente; evidencia de China sobre el COVID-19. Gaceta Sanitaria, 34(3), 217-219. https://scielo.isciii.es/pdf/gs/v34n3/0213-9111-gs-34-03-217.pdf

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.