Desarrollo de habilidades de escritura científica a través de actividades con apoyo de inteligencia artificial

Main Article Content

Magda Alejandra Martínez Daza
Alfredo Guzmán Rincón

Abstract

In Colombia, teacher-researchers have integrated information and communication technologies (ICT) and artificial intelligence (AI) tools such as Chat GPT and Chat PDF, which have transformed the way science education and academic writing are taught to undergraduate students in Higher Education Institutions (HEI). The objective of this research was to systematize the experience in the training of human resources using these technologies. A qualitative methodology was adopted, based on the model of systematization of experiences, which included planning, reconstruction of processes, analysis, interpretation and communication of learning derived from conducting research work. The results revealed that the implementation of AI in Higher Education can significantly improve the quality of research papers, in terms of rhetoric and logical structure, and foster the development of research skills in students. This allows a more efficient management of scientific information and facilitates the conduct of literature reviews, instrument design and copyright recognition. In conclusion, it is important that teacher-researchers possess adequate pedagogical and technological knowledge to maximize the potential of these tools in education, while ensuring academic honesty, data privacy and compliance with ethical and legal regulations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Martínez Daza, M. A., & Guzmán Rincón, A. (2024). Desarrollo de habilidades de escritura científica a través de actividades con apoyo de inteligencia artificial. Economía & Negocios, 6(2), 78–86. https://doi.org/10.33326/27086062.2024.2.1898
Section
Artículo original

References

Alfaro-Mendives, K., & Estrada-Cuzcano, A. (2019). Programa “Semilleros en aula” en el desarrollo de destrezas investigativas de los estudiantes de Bibliotecología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista Interamericana de Bibliotecología, 42(3), 235-250. http://dx.doi.org/10.17533/udea.rib.v42n3a04

Ayuso del Puerto, D., & Gutiérrez Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347-362. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332

Barberà Gregori, E., García González, I., & Maina, M. F. (2022). Perfiles regulativos para un aprendizaje autodirigido en MOOC. Revista de Educación a Distancia (RED), 22(70). https://doi.org/10.6018/red.505511

Bogoya, & Martínez (2022). Herramientas cognitivas: una guía para desarrollar habilidades investigativas en un entorno virtual. El arte de investigar: experiencia desde los semilleros de investigación. Ediciones SUMMA, 0(0) 9-14. http://uniasturias.edu.co/SUMMA/pdf/el_arte_de_investigar.pdf

Canto-Farachala, P., & Larrea, M. (2020). Repensando la comunicación de la investigación-acción: ¿Podemos hacerla dialógica? Investigación Acción, 0(0), 1-20

Donato, H., Escada, P., & Villanueva, T. (2023). La transparencia de la ciencia con ChatGPT y los modelos emergentes de lenguaje de inteligencia artificial: ¿dónde deberían ubicarse las revistas médicas? Acta Médica Portuguesa, 36(3), 147-148. https://doi.org/10.20344/amp.19694

Gaona Tamez, L. L., Aguilera Mancilla, G., & Nahuat Arreguín, J. J. (2020). Gestión del conocimiento y creación de valor Vol. 13 (2019): Los Retos de la Competitividad ante la Industria 4.0 978-607-96203-0-8 Metodología para sistematizar experiencias en la gestión del conocimiento https://www.riico.net/index.php/riico/article/view/1862

González Roys, G. (2022). Gerencia de la investigación y del conocimiento en las universidades colombianas: Algunas reflexiones. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i1.37684

Guerra, M. Á. S., Becerra, I. J., María Segovia Cifuentes, & Eds. (2018). Evaluar para aprender: Investigación-acción en la Universidad de La Sabana (1st ed.). Universidad de la Sabana. http://www.jstor.org/stable/j.ctvn1tc20

Jara-Holliday, Ó. (2019). Reseña / La sistematización de experiencias, práctica y teoría para otros mundos posibles. In +E: Revista de Extensión Universitaria, 9, 11 jul-dic. https://doi.org/10.14409/extension.v9i11.jul-dic.8749

León-Duarte, G. A. (2018). Aportes teóricos a la investigación del campo periodístico. Sentidos y significados desde el campo intelectual creador. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 42(3), 41-59. https://doi.org/10.1590/1809-5844201932

Lifshitz-Guinzberg, A., Abreu-Hernández, L. F., Sepúlveda-Vildósola, A. C., Urrutia-Aguilar, M. E., Córdova-Villalobos, J. Á., López-Bárcena, J., & Sánchez-Mendiola, M. (2021). Pros and cons of innovations in medical education. [Pros y contras de las innovaciones en educación médica]. Gaceta Médica de México, 157(3), 325-334. doi:10.24875/GMM.M21000568

Martínez Daza, M. A. (2019). Aprendizaje y retos para la apropiación e implementación de la investigación en programas de educación virtual: Caso Fundación Universitaria del Área Andina. Libro. Innovación docente e investigación en ciencias, ingeniería y arquitectura, editado por DYKINSON con número de ISBN: 978-84-1324-559-1. Capítulo número 21., pp. 257-270. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8093816

Martínez Daza, M. A., & Guzmán Rincón, A. (2022). Formación para la comunicación científica: caso semillero de investigación virtual. en Comunicar en Pandemia: de las Fake News a la Sostenibilidad (págs. 587-598). Mc Graw Hill. https://acortar.link/QzF71t

Martínez-Daza, M. A. (2022). Semilleros de investigación en modalidad virtual. Estrategia pedagógica: Desde la gestión hacia la comunicación y divulgación científica. Revisión humana. International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades, 11(6), 1-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8839585

Pérez Orozco, L. (2023). El uso de la Inteligencia artificial en el proceso de escritura académica: un punto de vista desde la ciencia del Derecho. https://acortar.link/R3Q9Kl

Torres-Cruz, F., & Yucra-Mamani, Y. J. (2022). Técnicas de Inteligencia Artificial en la Evaluación de la Educación Virtual por Estudiantes Universitarios. Revisión Humana. International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades, 11(4), 1–11. https://philpapers.org/rec/TORTDI-2

UNESCO. (2023). ChatGPT e Inteligencia Artificial en la educación superior: Guía de inicio rápido [PDF]. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146_spa

Ureña-Villamizar et al., (2021). Knowledge management: Strategic perspective of the mode 2.0 university. Revista de Ciencias Sociales, 27(4), 319-333. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8145524

Xu Y, Liu X, Cao X, Huang C, Liu E, Qian S, Liu X, Wu Y, Dong F, Qiu CW, Qiu J, Hua K, Su W, Wu J, Xu H, Han Y, Fu C, Yin Z, Liu M, Roepman R, Dietmann S, Virta M, Kengara F, Zhang Z, Zhang L, Zhao T, Dai J, Yang J, Lan L, Luo M, Liu Z, An T, Zhang B, He X, Cong S, Liu X, Zhang W, Lewis JP, Tiedje JM, Wang Q, An Z, Wang F, Zhang L, Huang T, Lu C, Cai Z, Wang F, & Zhang J. (2021). Artificial intelligence: A powerful paradigm for scientific research. Innovation (Camb)., 2(4):100179. https://doi.org/10.1016/j.xinn.2021.100179

Most read articles by the same author(s)