Administrative management and labor performance in an educational entity in Arequipa in the situation of COVID-19
Main Article Content
Abstract
The objective of this investigation was to define the relationship between administrative management variables and work performance in teachers of the "Andenes de Chilina" Educational Institution,Arequipa, 2020. Methodologically, it is a pure research, also known as fundamental. The research level was correlational, in which the relationship between the two variables under study was determined. We worked under the hypothetical-deductive method with a quantitative and crosssectional approach, because the measurement was carried out only once in time. The sample population consisted of 28 teachers of both sexes, who are in the basic educational levels (initial, primary and secondary). The results obtained, according to Pearson's correlation statistical test applied to our variables under study: administrative management and work performance, showed an r = 0.834 (high positive correlation) with a significance level of 0.000, which was lower than the expected value (p < 0.05). For this reason, the alternative hypothesis was accepted, rejecting the null hypothesis. The conclusion was that there is a positive and significant relationship between administrative management and teacher job performance at the "Andenes de Chilina" Educational Institution,Arequipa, 2020.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos los documentos -salvo que se indique lo contrario- se publican bajo Licencia de Creative Commons Atribución 4.0 Internacional
Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación, con el trabajo registrado con la Licencia de Creative Commons. Usted puede:
a. Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
b. Adaptar, remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguiente términos:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
References
Benites, L. y Castillo, D. (2018). Percepción de la gestión administrativa y el desempeño laboral del docente de una I.E.P de nivel secundario de la Rinconada Trujillo 2017. [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo, Trujillo].
Carbajal, M. (2019). Clima organizacional y satisfacción laboral en la Institución Educativa Parroquial Santa Rita del distrito de Cotabambas – Apurímac. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de San Agustín, Arequipa].
Chávez, M. & Olivos, M. (2019). Gestión Educativa y Desempeño Docente, en la institución educativa “Modelo” Trujillo, 2018. [Tesis de Maestría, Universidad Católica de Trujillo, Trujillo].
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación (Sexta ed.). McGraw-Hill.
Meza Revatta, L. (2019). Gestión educativa y desempeño docente en instituciones educativas adventistas de la ciudad de Juliaca, 2018. [Tesis de Maestría, Universidad Peruana Unión, Lima].
Monroy, J. (2013). Liderazgo directivo como elemento estratégico en la efectividad del desempeño docente. [Tesis de Maestría, Universidad de Carabobo, Carabobo].
Quiroz, L. & Vega, Y. (2020). Gestión administrativa y desempeño docente en la Institución educativa pública de La Libertad, 2019. [Tesis de Maestría, Universidad Católica de Trujillo Benedicto XVI, Trujillo].
Rodríguez, A. & Pérez, A. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista Escuela Administración de Negocio (82), 1-26. https://www.redalyc.org/pdf/206/20652069006.pdf
Rosario, A. (2017). La gestión educativa y el desempeño docente de educación secundaria de la institución educativa Augusto B. Leguía, distrito Puente Piedra – Lima – 2016. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima].
Tacuche Mariño, B. (2018). Gestión administrativa y calidad de servicio de la Institución Educativa N° 32282 “San Miguel”, Lauricocha, 2018. [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo, Huánuco].
Vaillant, D. (2009). Mejorando la formación y el desarrollo profesional docente en Latinoamérica. Revista Pensamiento Educativo, II(41), 207-222.
Yábar, I. (2013). La Gestión educativa y su relación con la práctica docente en la Institución Educativa Privada Santa Isabel de Hungría de la Ciudad de Lima – Cercado. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima].