Administrative management and labor performance in an educational entity in Arequipa in the situation of COVID-19

Main Article Content

Diego Gonzalo Fernandez Sanchez
https://orcid.org/0000-0003-1820-5023

Abstract

The objective of this investigation was to define the relationship between administrative management variables and work performance in teachers of the "Andenes de Chilina"  Educational Institution,Arequipa, 2020. Methodologically, it is a  pure research, also known as fundamental. The research level was  correlational, in which the relationship between the two variables  under study was determined. We worked under the hypothetical-deductive method with a quantitative and crosssectional approach,  because the measurement was carried out only once in time. The  sample population consisted of 28 teachers of both sexes, who are  in the basic educational levels (initial, primary and secondary). The results obtained, according to Pearson's correlation statistical test  applied to our variables under study: administrative management and work performance, showed an r = 0.834 (high positive correlation) with a significance level of 0.000, which was lower than  the expected value (p < 0.05). For this reason, the alternative  hypothesis was accepted, rejecting the null hypothesis. The conclusion was that there is a positive and significant relationship between administrative management and teacher job performance at the "Andenes de Chilina" Educational Institution,Arequipa, 2020.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Fernandez Sanchez, D. G. (2021). Administrative management and labor performance in an educational entity in Arequipa in the situation of COVID-19. Economía & Negocios, 3(1), 47–62. https://doi.org/10.33326/27086062.2021.1.1041
Section
Artículo original

References

Benites, L. y Castillo, D. (2018). Percepción de la gestión administrativa y el desempeño laboral del docente de una I.E.P de nivel secundario de la Rinconada Trujillo 2017. [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo, Trujillo].

Carbajal, M. (2019). Clima organizacional y satisfacción laboral en la Institución Educativa Parroquial Santa Rita del distrito de Cotabambas – Apurímac. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de San Agustín, Arequipa].

Chávez, M. & Olivos, M. (2019). Gestión Educativa y Desempeño Docente, en la institución educativa “Modelo” Trujillo, 2018. [Tesis de Maestría, Universidad Católica de Trujillo, Trujillo].

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación (Sexta ed.). McGraw-Hill.

Meza Revatta, L. (2019). Gestión educativa y desempeño docente en instituciones educativas adventistas de la ciudad de Juliaca, 2018. [Tesis de Maestría, Universidad Peruana Unión, Lima].

Monroy, J. (2013). Liderazgo directivo como elemento estratégico en la efectividad del desempeño docente. [Tesis de Maestría, Universidad de Carabobo, Carabobo].

Quiroz, L. & Vega, Y. (2020). Gestión administrativa y desempeño docente en la Institución educativa pública de La Libertad, 2019. [Tesis de Maestría, Universidad Católica de Trujillo Benedicto XVI, Trujillo].

Rodríguez, A. & Pérez, A. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista Escuela Administración de Negocio (82), 1-26. https://www.redalyc.org/pdf/206/20652069006.pdf

Rosario, A. (2017). La gestión educativa y el desempeño docente de educación secundaria de la institución educativa Augusto B. Leguía, distrito Puente Piedra – Lima – 2016. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima].

Tacuche Mariño, B. (2018). Gestión administrativa y calidad de servicio de la Institución Educativa N° 32282 “San Miguel”, Lauricocha, 2018. [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo, Huánuco].

Vaillant, D. (2009). Mejorando la formación y el desarrollo profesional docente en Latinoamérica. Revista Pensamiento Educativo, II(41), 207-222.

Yábar, I. (2013). La Gestión educativa y su relación con la práctica docente en la Institución Educativa Privada Santa Isabel de Hungría de la Ciudad de Lima – Cercado. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima].