Export and digitization of agro-exporting companies in Lima, Peru, 2023

Main Article Content

Sandy Melissa Parque-Flores
Segundo Waldemar Rios-Rios
Félix Cahuas-Andrade

Abstract

The agro-export sector in Lima, Peru, is essential to the local economy due to its strategic location and favorable climate. However, to remain competitive and expand internationally, these companies must adapt to new technologies in an increasingly digitized world. The objective of this study was to identify the relationship between exports and digitalization in agroexporting companies in Lima, Peru, 2023.  The method used was the cross-sectional quantitative study approach, whose design is non-experimental, it is also correlational in scope, a survey-type instrument was used to 130 agro-exporting companies in which non-probabilistic, simple random sampling by convenience was used. As a result, it was observed that exports are positively related to the digitalization of agro-exporting companies in Lima, Peru, 2023. It was concluded that if exports increase, digitalization increases in the same proportion.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Parque-Flores, S. M., Rios-Rios, S. W., & Félix Cahuas-Andrade. (2024). Export and digitization of agro-exporting companies in Lima, Peru, 2023. Economía & Negocios, 6(2), 36–45. https://doi.org/10.33326/27086062.2024.2.1992
Section
Artículo original

References

Aduanet. (2022). Exportación definitiva. Superintendencia Nacional de Aduanas y Administración Tributaria. Recuperado el 7 de octubre de 2022 de http://www.aduanet.gob.pe/aduanas/informag/exportac.htm

Alonso Vías, D. (2021). La digitalización empresarial, una estrategia necesaria. Recuperado el 11 de noviembre del 2022 de https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/51103

Arias. (2012). El Proyecto de Investigación (6.a ed.). Editorial Episteme, C.A. Recuperado el 7 de noviembre de 2022 de https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf-1.pdf

Baier, D. Walsh, & N. Mulder. (2021). La transformación digital de las pymes exportadoras desde una perspectiva teórica y práctica. Documentos de Proyectos (LC/TS.2021/156), Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2014). The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. New York: W.W. Norton & Company. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4312922/mod_resource/content/2/Erik%20-%20The%20Second%20Machine%20Age.pdf

Camacho, T., Ramírez, F., & Bautista Solís, J. (2023). Plataformas digitales en las PYMES como herramienta de sostenibilidad en tiempos de pandemia. Revista de Investigación en Ciencias de la Administración ENFOQUES, 7(26), 182-191.

Campos, A. & Mejía, E., (2023). La innovación tecnológica en la cadena de suministro y su relación con el desempeño de las empresas exportadoras de t-shirt de la región Lima entre los años 2018 - 2022. Recuperado el 23 de noviembre de https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/670540

Carvache-Franco, O., Carvache-Franco, M., Gutiérrez-Candela, G., & Carvache-Franco, W. (2022). Incidencia de la tecnología y gestión en la innovación de las pymes exportadoras ecuatorianas. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVIII (2), 246-255.

Carvajal, H. (2011). Ética en Investigación: Desde los Códigos de Conducta hacia la Formación del Sentido Ético REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación; 9(2):61-78.

Castillo Romero, A., Fernández López, C. E., Camones Romero, O. G, Guerra Muñoz, M. E. (2022). Metodología del aprendizaje basado en problemas en la educación de energías renovables. Perú.Rev. Epistémica,6(2), 77-95

Cejas, C. (2014). A 50 años de la Declaración de Helsinki. Rev. argent. radiol., 78(1): 1-2. https://www.redalyc.org/pdf/3825/382533981001.pdf

Conde, J. (2021). Strategic Use of Data in Digital Business Operations. International Journal of Digital Commerce, 45(2), 101-120. https://www.researchgate.net/publication/377071984_THE_ROLE_OF_BIG_DATA_IN_BUSINESS_STRATEGY_A_CRITICAL_REVIEW

Davenport, T. H., & Harris, J. G. (2017). Competing on Analytics: Updated, with a New Introduction: The New Science of Winning. Boston, MA: Harvard Business Review Press. https://store.hbr.org/product/competing-on-analytics-updated-with-a-new-introduction-the-new-science-of-winning/10157

Domínguez, D. M., (2023) Agroexportaciones: Motor de crecimiento que se consolida. El peruano. https://elperuano.pe/noticia/215287-agroexportaciones-motor-de-crecimiento-que-se-consolida

Durán, A. M., & González, C. G. (2020). Comercio Exterior y Aduanas. Bogotá, Colombia: Ediciones de la U. https://www.uexternado.edu.co/programa/derecho/especializacion-derecho-aduanero-2/

Etkin, J. (2017). Manual de Organización y Métodos. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Granica. http://www.granicaeditor.com/archivos/CATALOGOACTUAL.pdf

Fernández González, F. J. (2018). Comercio Exterior: Operativa y Gestión. Madrid, España: Ediciones Pirámide. https://www.edicionespiramide.es/libro.php?id=3116687

García Abad, N. & Tábara Adrianzén, M. (2021). Estrategia de digitalización y la gestión de los despachos aduaneros a través del puerto de Paita, 2021. Recuperado el 25 de noviembre de 2022 de https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/87643

García Ames, N., Quequesana Gutiérrez, G., & Sarmiento Espinoza, B. (2023). La digitalización empresarial: un fenómeno de la era post - pandemia. Revista Lidera, (18), 62-69. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistalidera/article/view/28552

Hernández, Fernández, & Baptista. (2014). Metodología de la investigación. Journal of Chemical Information and Modeling (6.a ed., Vol. 53, Número 9). Recuperado el 8 de noviembre de 2022 de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=775008

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Las rutas Cuantitativa Cualitativa y Mixta. En Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Recuperado el 11 de noviembre de 2022 de http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/handle/54000/1292

ITTO. (2021). Acceso al mercado. International Tropical Timber Organization. https://www.itto.int/es/economic_market/market_access/

Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York, NY: New York University Press. https://stbngtrrz.files.wordpress.com/2012/10/jenkins-henry-convergence-culture.pdf

Johnson, S. (2005). Everything Bad is Good for You: How Today’s Popular Culture is Actually Making Us Smarter. New York, NY: Riverhead Books. https://cmc.marmot.org/Record/.b25921113

Krugman, P., & Obstfeld, M. (2018). Economía Internacional: Teoría y Política. Madrid, España: Pearson Educación. https://rodorigo.files.wordpress.com/2019/03/economia-internacional-paul-krugman-ed-9.pdf

Krugman, P., Obstfeld, M., & Melitz, M. (2014). International Economics: Theory and Policy. 10th Edition, Pearson. https://rodorigo.files.wordpress.com/2019/03/economia-internacional-paul-krugman-ed-9.pdf

Laudon, K. C., & Laudon, J. P. (2016). Sistemas de Información Gerencial. Madrid, España: Pearson Educación. https://juanantonioleonlopez.files.wordpress.com/2017/08/sistemas-de-informacic3b3n-gerencial-12va-edicic3b3n-kenneth-c-laudon.pdf

Norton, P. (2018). Introducción a la Computación. México: McGraw-Hill. https://es.scribd.com/document/353788618/NORTON-Peter-Introduccion-a-la-computacion-6ta-edicion-1-pdf

Norvig, P., & Russell, S. (2016). Inteligencia Artificial: Un Enfoque Moderno. Madrid, España: Pearson Educación. https://luismejias21.files.wordpress.com/2017/09/inteligencia-artificial-un-enfoque-moderno-stuart-j-russell.pdf

Medina Chicaiza, P., Chango Guanoluisa, M., Corella Cobos, M., & Guizado Toscano, D. (2023). Transformación digital en las empresas: una revisión conceptual. Journal of Science and Research, 7(CININGEC II), 756-769. https://doi.org/10.5281/zenodo.7726439

Pina Insausti, L. (2009). Ética e investigación. Radiología, 51(3), 243-245. https://doi.org/10.1016/j.rx.2009.01.013

René, A. (2021). Efficient File Analysis for Increased Productivity. Journal of Business Technology, 12(3), 45-60. https://www.researchgate.net/publication/328804993_A_comprehensive_review_of_big_data_analytics_throughout_product_lifecycle_to_support_sustainable_smart_manufacturing_A_framework_challenges_and_future_research_directions

Samuelson, P. A., & Nordhaus, W. D. (2019). Economía. Madrid, España: McGraw-Hill. http://www2.uca.edu.sv/mcp/media/archivo/f46f83_economiasamuelsonnordhausedi18..pdf

Sánchez Sandoval, S. (2021). Estudio de factibilidad de exportaciones de Colombia hacia China mediante el comercio electrónico transfronterizo. Recuperado el 22 de noviembre de 2022 de https://repository.cesa.edu.co/handle/10726/4204

Santander, L. (2021). The Impact of Digitalization on Export Companies: A Customs Perspective. International Trade Journal, 15(2), 89-104. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10621928/

Serrano Silvestre, P. (2021). La digitalización de las compañías: una necesidad para sobrevivir. Recuperado el 10 de noviembre de 2023 de https://repositorio.comillas.edu/xmlui/

Tacsan, M. (2003). Los comités de ética y la investigación en Ciencias Sociales. Revista de Ciencias Sociales (Cr) 99:85–95. https://www.redalyc.org/pdf/153/15309907.pdf

Villaseca Morales, D. (2016). Digitaliza tu negocio. 1ra ed. Pozuela de Alarcón, Madrid: Editorial ESIC, p. 139. Recuperado el 15 de octubre de 2022 de https://www.marcialpons.es/libros/digitaliza-tu-negocio/9788416462605/

Westreicher, R. (2019). Digital Transformation in Business: Moving from Physical to Digital. Journal of Business and Technology, 32(4), 215-230. https://www.researchgate.net/publication/356844030_Digital_transformation_in_business_and_management_research_An_overview_of_the_current_status_quo

Muradas, Y. (2020). Qué es la digitalización y su relevancia en la actualidad. Recuperado el 10 de octubre de 2022 de https://openwebinars.net/blog/que-es-digitalizacion-relevancia-actualidad/