Neuromarketing and its contribution to strengthening the image of commercial premises in Leonidas Plaza

Main Article Content

Frank Ángel Lemoine Quintero
https://orcid.org/0000-0001-8885-8498
Lilia Monserrate Villacis Zambrano
https://orcid.org/0000-0002-2888-6363
Franklin Efrén Villón Panta
https://orcid.org/0000-0002-8320-7765
María Gabriela Montesdeoca Calderón
https://orcid.org/0000-0003-4752-260X

Abstract

Based on the actions carried out by the "Los Passaos: Emprenden con Historia" project, the objective is to perform a diagnosis of the commercial image in order to evaluate the elements that make up the brand in the businesses located in the Leónidas Plaza parish. The study focuses on a quantitative and exploratory-descriptive approach, and the sample consists of 389 businesses selected through non-probabilistic convenience sampling. Among the most representative results, it was found that the large format printing was recognized as "adequate" by 50 % of the respondents, as well as the internal signage, reflected by 31.6 % of those surveyed. However, the corporate identity of the workers was recognized as "inadequate" by 36.8 % of the total number of evaluated locations, denoting a deficiency in these three elements. The Cronbach's alpha of 0.847 recognizes a very good reliability of the instrument. It is concluded that innovation is necessary in the development of the commercial image to create better visual expectations for customers. It is recommended to continue working at the management level to achieve better projection, business focus, and visual communication at the consumer level.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Lemoine Quintero, F. Ángel, Villacis Zambrano, L. M., Villón Panta, F. E., & Montesdeoca Calderón, M. G. (2023). Neuromarketing and its contribution to strengthening the image of commercial premises in Leonidas Plaza . Economía & Negocios, 5(1), 139–153. https://doi.org/10.33326/27086062.2023.1.1592
Section
Artículo original

References

Brainon, M. (03 de julio de 2019). El Neuromarketing crea tendencia. Martin BRAINon. https://martinbrainon.com/inicio/el-neuromarketing-crea-tendencia/

Buitrago, R. A. (2018). Neuromarketing como herramienta estratégica para predecir el comportamiento del consumidor en países del tercer mundo. Marketing Visionario, 6(2), 3-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7113506

Canales, P. (2013). Neuromarketing, ¿el futuro ya está aquí? 3Ciencias, 2(17), 1-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4817957

Castillo-Sierra, D. M., González-Consuegra, R. V. y Olaya-Sánchez, A. (2018). Validez y confiabilidad del cuestionario Florida versión en español. Revista Colombiana de Cardiologìa, 25(2), 131-137. https://doi.org/10.1016/j.rccar.2017.12.018 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rccar.2017.12.018

Cenizo, C. (2022). Neuromarketing: concepto, evolución histórica y retos. ICONO 14. Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 20(1). https://doi.org/10.7195/ri14.v20i1.1784 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v20i1.1784

Contreras, M. A. y Vargas, J. A. (2021). Conceptualización y caracterización del comportamiento del consumidor. Una perspectiva analítica generacional. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 8(1), 15-28. http://dx.doi.org/10.30545/academo.2021.ene-jun.2 DOI: https://doi.org/10.30545/academo.2021.ene-jun.2

Cortés, M. (2021). El neuromarketing y la comercialización de productos y servicios: origen y técnica. REDMARKA, 25(1), 118-130. https://doi.org/10.17979/redma.2021.25.1.8097 DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2021.25.1.8097

El Diario (30 de agosto de 2011). Manabí tiene 6,52% de los establecimientos del país. https://www.eldiario.ec/noticias-manabi-ecuador/202980-manabi-tiene-652-de-los-establecimientos-del-pais/

El Telégrafo (23 de abril de 2016). La riqueza económica de Manabí se centra en la agricultura, la pesca y el turismo. https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/ecuador/1/la-riqueza-economica-de-manabi-se-centra-en-la-agricultura-la-pesca-y-el-turismo

Erazo, D., Gallardo, D. y Hernández, L. (2021). Neuromarketing como estrategia comercialaplicada en canales digitales y redes sociales para el fortalecimiento de marca.UNICATÓLICA. http://hdl.handle.net/20.500.12237/2052

Guardiola, É. (30 de junio de 2022). Neuromarketing: orígenes, definición, tipos y ventajas. Semrush Blog. https://es.semrush.com/blog/que-es-neuromarketing-ventajas/

Klaric, J. (06 de abril de 2016). Jürgen Klaric, el gurú del neuromarketing, dictó un taller en la UDLA [Taller]. Presentado en la Universidad de las Américas (UDLA), Quito, Ecuador. https://www.udla.edu.ec/2016/04/jurgen-klaric-el-guru-del-neuromarketing-dicto-un-taller-en-la-udla/

Kotler, P. y Armstrong, G. (2013). Fundamentos de Marketing (Decimoprimera edición). Pearson Educación.

Kotler, P. y Levy, S. (1969). Broadening the Concept of Marketing. Journal of Marketing, 33(1), 10-15. https://doi.org/10.1177/002224296903300103 DOI: https://doi.org/10.1177/002224296903300103

Lalaleo-Analuisa, F., Bonilla-Jurado, D. y Robles-Salguero, R. (2021). Tecnologías de la Información y Comunicación exclusivo para el comportamiento del consumidor desde unauna perspectiva teórica. Retos, Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(21), 147-164. https://doi.org/10.17163/ret.n21.2021.09 DOI: https://doi.org/10.17163/ret.n21.2021.09

Lemoine, F., Farinango, L., Villacis, L. y Fernández, N. (2020). Marketing Experiencial como estrategia para el fortalecimiento de imagen del servicio hotelero. Revista De Investigación De La Ciencia Turística (RICIT), (14), 88-100. https://publicaciones.udet.edu.ec/index.php/ricit/article/view/29

Lemoine, F., Carvajal, G., Hernández, N. y Delgado, Y. (2020). Rol y pertinencia en universidades del Ecuador en la actividad de vinculación con la sociedad. Maestro Y Sociedad, 17(3), 437-453. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5212

Lemoine, F., Delgado, Y. y Hernàndez, N. (2020). Analisis de la actividad Comercial para la sostenibilidad en los negocios del CANTÓN SUCRE. Ciencias Administrativas, 8(15), 97-106. https://doi.org/10.24215/23143738e059 DOI: https://doi.org/10.24215/23143738e059

Lemoine, F., Hérnandez, N., Castellano, G. y Castro, R. (2021). La actividad comercial y su influencia en la sostenibilidad económica en negocios comerciales de la parroquia de Manta. Ecuador 2019. Revista Gestiòn I+D, 6(1), 12-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7863417

Lemoine, F., Hernández, N., Castellanos, G. y Zamora, Y. (2021). Comportamiento del consumidor de destinos turísticos de Ecuador. Revista Venezolana De Gerencia, 26(96), 1336-1351. https://doi.org/10.52080/vgluz.26.96.21 DOI: https://doi.org/10.52080/vgluz.26.96.21

Mackay, C., Escalante, T., Mackay, R. y Escalante, T. (2022). El neuromarketing en la actualidad, ventajas e influencia en los consumidores. AlfaPublicaciones, 4(1.1), 133-149. https://doi.org/10.33262/ap.v4i1.1.150 DOI: https://doi.org/10.33262/ap.v4i1.1.150

Maldonado, M. C., y Pérez, A. M. (2019). La psicología del consumidor en Colombia: una revisión bibliométrica de las publicaciones científicas indexadas. CES Psicología, 13(1), 153-165. https://doi.org/10.21615/cesp.13.1.10 DOI: https://doi.org/10.21615/cesp.13.1.10

Mendoza, E., Boza, J., Escobar, H. y Macías, G. (2018). El Neuromarketing y las emociones, factor de éxito en la construcción de marcas en los emprendimientos. Revista Cumbres, 5(1), 69-81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7210408 DOI: https://doi.org/10.48190/cumbres.v5n1a5

Estrada Miño, E., Balseca Castro, J., Andrade Álvarez, C. y Chango Chango, H. (2022). Tendencias de la Economía Digital en el Sector Comercial de Riobamba, en Época de Pandemia. The Ecuadorian Journal of S.T.E.A.M, 2(6), 1393-1405. https://doi.org/10.18502/espoch.v2i6.12196 DOI: https://doi.org/10.18502/espoch.v2i6.12196

Montesdeoca, M. G., Zamora, Y. A., Álvarez, M. E. y Lemoine, F. Á. (2019). La Percepción como Elemento del Comportamiento del Consumidor en Servicios Gastronómicos del Ecuador. Revista Scientific, 4(12), 290-311. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.12.15.290-311 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.12.15.290-311

Montoya, J. D. (2018). Actividades económicas de Ecuador. Actividadeseconomicas https://www.actividadeseconomicas.org/2017/12/actividades-economicas-de-ecuador.html

Observatorio PyME (2022). Informe Macro Social Y Económico: I Trimestre de 2022 (Informe N°48). https://www.uasb.edu.ec/observatorio-pyme/wp-content/uploads/sites/6/2022/05/INFORME-MACRO-SOCIAL-Y-ECONOMICO-MARZO-2022.pdf

Olivar, N. (2020). El neuromarketing: una herramienta efectiva para el posicionamiento de un nuevo producto. Revista Academia & Negocios, 6(1), 127-142, https://www.redalyc.org/journal/5608/560863786001/html/

Pástor, G., Jácome, F. y Donoso, D. (2016). El Neuromarketing en el Ecuador: Estudio comparativo con el marketing tradicional y la construcción de un Océano Azul. Revista Científica UISRAEL, 3(2), 25-33. https://revista.uisrael.edu.ec/index.php/rcui/article/download/8/9 DOI: https://doi.org/10.35290/rcui.v3n2.2016.8

Poveda, J. C. (2016). Neuromarketing: un acercamiento sobre su influencia en las decisiones de compra. Universitas: Gestão e TI, 6(2), 105-114. https://doi.org/10.5102/un.gti.v6i2.4306 DOI: https://doi.org/10.5102/un.gti.v6i2.4306

Ríos, L. D. (2016). Del marketing al neuromarketing. Ventana Científica, 7(12), 43-46. http://www.revistasbolivianas.ciencia.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2305-60102016000200006&lng=es&nrm=iso

Salas, H. J. (2018). Neuromarketing: Explorando la mente del consumidor. Revista Científica de la UCSA, 5(2), 36-44. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2018.005(02)036-044 DOI: https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2018.005(02)036-044

Saltos, H. (2018). Análisis de las influencias de las políticas públicas agropecuarias en el incremento de la producción de maíz duro seco, provincia de manabí, periodo 2013-2017 [Tesis para la obtención de titulo, Universidad de Guayaquil]. Repositorio Institucional de la Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/34456

Santamaria, E. J. (2014). Influencia de los Factores Culturales y Demográficos en el Perfil del Consumidor de Marcas Propias en Ecuador. Revista Politécnica, 34(2). https://revistapolitecnica.epn.edu.ec/ojs2/index.php/revista_politecnica2/article/view/270

Santesmases, M. (2012). Marketing: Conceptos y estrategias (Sexta ed.). Ediciones Pirámide.

Santos, G. (2017). Validez y confiabilidad del cuestionario de calidad de vida SF-36 en mujeres con LUPUS, Puebla [Tesis para la obtención de título, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla]. https://www.fcfm.buap.mx/assets/docs/docencia/tesis/ma/GuadalupeSantosSanchez.pdf

Sisalema-Naranjo, A., Carvajal Zambrano, G., Lemoine-Quintero, F. y Espinoza-Arauz, M. (2020). Contribución de la transferencia de tecnología a través del proyecto de vinculación con la sociedad: “Los Passaos emprenden con historia”. Maestro Y Sociedad, 17(4), 702-713. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5241

Suárez, N. (2020). Neuromarketing a debate. Revista Cubana de Salud Pública, 46(3), e1645. https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/1645