Resilience and commitment in nursing students of the Jorge Basadre Grohmann National University in Tacna, Peru 2019

Main Article Content

Diana Yalpa Mojica
https://orcid.org/0000-0002-8678-797X
Elena Cachicatari Vargas
https://orcid.org/0000-0002-9843-432X
Katia Flores Ledesma
https://orcid.org/0000-0002-9088-5820

Abstract

Objective: To determine the relationship between resilience and commitment in nursing students in Tacna, Peru. Material and methods: Nonexperimental, correlational, cross-sectional study. The population was composed of 179 students from the first to fourth year of the Professional School of Nursing of the Jorge Basadre Grohmann National University in Tacna, during the 2019, who were surveyed with prior informed consent, two validated questionnaires were applied. For the analysis, the Chi square statistic was used, with a 95 % confidence. Results: Of the total number of students, 88.8 % were female; 57 % were 19 to 21 year-old; 60.3 % expressed a high level of commitment and 35.8 % a medium level, being this high commitment by dedication (69.3%), vigor (520%) and absorption (55.3 %). 54.7% showed high level resilience and 44.7 % medium level resilience, with this resilience being high due to personal competence (96.1 %) and optimism (60.3 %); 44.7 % showed high commitment and resilience with a statistically significant association (p<0.01), resilience presented direct association with all dimensions of commitment (dedication, vigor and absorption) and commitment was associated with all dimensions of resilience (personal competence, self-confidence, optimism and relationships) (p<0.05). Conclusion: There is a significant relationship between resilience and commitment in nursing students. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Yalpa Mojica, D., Cachicatari Vargas, E., & Flores Ledesma, K. (2021). Resilience and commitment in nursing students of the Jorge Basadre Grohmann National University in Tacna, Peru 2019. Revista Médica Basadrina, 15(1), 43–52. https://doi.org/10.33326/26176068.2021.1.1031
Section
Artículo original

References

Martínez, I. y Vásquez, A. La resiliencia. La resiliencia invisible. Infancia, inclusión social y tutores de vida. Editorial Gedisa. 1ra. Ed. Barcelona; Pp 30-31(2006)

Real academia española. Compromiso recuperado de: https://dle.rae.es/compromiso

Gestión / Economía. Perú Tiene Casi 8.5 Millones De Jóvenes Pero ¿Cuántos Tienen Educación Superior? 2017 [Citada 2019 Dic 13]. [Alrededor De 1 Pantallas]. Disponible Desde: https://Gestion.Pe/Economia/Peru-8-5-Millones-Jovenes-Educacion-Superior-144111-Noticia/

Hernández Sampieri R. metodología de la investigación 6ta edición México: Mc. Graw Hill Education 2014 589p

Martínez, I., Salanova M (2003). Niveles de Burnout y Engagement en estudiantes universitarios. Relación con el desempeño y desarrollo profesional. Revista de 47 Educación, volumen (330), pp. 361-384. Recuperado de: http://www.want.uji.es/wp-content/uploads/2017/03/2003_Mart%C3%ADnezSalanova.pdf

Schaufeli, W., & Bakker, A. (2003). Utrecht Work Engagement Scale. Holanda: Utrecht University

Chávez D. Pando M., Aranda C. et al. Burnout y Work Engagement en Docentes Universitarios de Zacatecas, Ciencia y Trabajo [en línea] 2014 [17 Diciembre 2019] n° 50, disponible en: https://pdfs.semanticscholar.org/2c6c/c3d86bf4ac9bb1c0b0beca841fc3437bd30d.pdf?_ga=2.178257253.1598580972.1578156802-555470087.1578156802

Gonzales D. Engagement en el estudio, inteligencia emocional y rendimiento en estudiantes de la carrera profesional de ingeniería forestal de la UNSAAC (tesis doctoral) Cuzco (2014)

Oriol A. Resiliencia Scielo 2012 ; volumen15 número 2: 77-78

Velázquez P. Medida de la resiliencia en estudiantes universitarios de primer ciclo de la escuela profesional de administración y negocios internacionales de la facultad de ciencias empresariales de la universidad alas peruanas. [maestría]. Universidad de Piura. Facultad de Ciencias de la Educación. Lima; 2017

Ponte A. Adaptación a la vida universitaria y resiliencia en estudiantes de psicología de una universidad privada de Trujillo Perú – 2017[Licenciado] universidad privada de Trujillo; Trujillo 2017

Rivas S.; Ordoñez J.; Mejia M. +et al. Resiliencia en Estudiantes de Medicina de la Universidad de Los Andes. SABER.ULA.VE, repositorio institucional de la universidad de los andes. 2017 [17-12-19] disponible en : http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/44358

Pérez K. “Engagement y resiliencia en trabajadores de empresas contratistas de telecomunicaciones en Lima Norte 2017” [Licenciamiento] Lima, Perú Universidad Cesar Vallejo (2017)

Cachicatari E. El Engagement Y La Resiliencia En La Enfermera Cuidadora Región - Tacna 2014. [tesis doctoral] UNSA Tacna; 2014