Desarrollo de una aplicación móvil (app) en e-learning como instrumento de apoyo educativo en tiempos de pandemia

Main Article Content

Jhon Paul Iakov Mezarina Mendoza
https://orcid.org/0000-0002-3496-2502
Karin Harumi Harumi Uchima Koecklin
https://orcid.org/0000-0002-5257-8096

Abstract

In the current context of virtual education, due to the health emergency caused by SARS-CoV-2, the development of technologies has been of great importance, constituting the ideal scenario for mobile applications (apps) aimed at higher education such as complement to academic activities. The objective of this article is to describe the process of creating an application (app) to complement an academic activity. This application may be used by both students and graduates of the dentistry career, facilitating and optimizing their academic activities. The application has been developed under the Mobile Development Process Spiral methodology, which follows the following order: First, exploration phase; second, initialization phase; third, production phase; fourth, stabilization phase and fifth, test phase. This mobile application expects to be evaluated in usability and satisfaction by the students and teachers who are our objective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mezarina Mendoza, J. P. I., & Harumi Uchima Koecklin, K. H. (2022). Desarrollo de una aplicación móvil (app) en e-learning como instrumento de apoyo educativo en tiempos de pandemia. Revista Odontológica Basadrina, 6(1), 7–12. https://doi.org/10.33326/26644649.2022.6.1.1262
Section
Artículos originales

References

INEI. Acceso de los hogares a las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC). Inst Nac Estad Inform [Internet]. 2020; 2: 9–12. Available from: http://m.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/boletines/ticdiciembre.pdf

Rodríguez, C. (2012). Análisis de la propuesta de evolución de redes 3G y su convergencia a la tecnología 4G para redes de telefonía móvil. Universidad Politécnica Salesiana, Cuenca, Perú.

Huawei Technologies Co. (2013). 5G: A Technology Vision.

Vergel Ortega, Mawency; Martínez Lozano, José Joaquín; Zafra Tristancho, Sandra Liliana. Apps en el rendimiento académico y autoconcepto de estudiantes de ingeniería. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, vol. 6, núm. 2, enero-junio, 2015, pp. 198-208 Policía Nacional de Colombia Bogotá, Colombia. DOI: https://doi.org/10.22335/rlct.v6i2.21

Blas Padilla, d.; Vázquez-Cano, E.; Morales Cevallos, M. b.; López Meneses, E. (2019). Uso de apps de realidad aumentada en las aulas universitarias. Campus Virtuales, 8(1), 37-48.

Mezarina Mendoza, J., Evaristo Chiyong, T., Ortiz Vidal, M., & Usca Revelo, S. (2020). Factibilidad de las clases virtuales de los estudiantes de la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos en tiempos de COVID–19. Revista Odontológica Basadrina, 4(2), 10–17. https://doi.org/10.33326/26644649.2020.4.2.957 DOI: https://doi.org/10.17126/joralres.2021.050

A. Nosseir, D. Flood, R. Harrison, y O. Ibrahim, «Mobile Development Process Spiral», 2012, pp. 281-286. DOI: https://doi.org/10.1109/ICCES.2012.6408529

Castillo, H. M., Castro-Rodríguez, Y., Jaimes, S. B., Sopla, G. C., & Arévalo, L. T. (2020). La “ruleta de moyers”, instrumento auxiliar para el análisis de la dentición mixta basado en la ecuación de regresión lineal por mínimos cuadrados. KIRU. Revista de la Facultad de Odontología, 17(1) DOI: https://doi.org/10.24265/kiru.2020.v17n1.04

Mezarina Mendoza JPI, Chavez Valverde AO, Garrido Ayala JD, Vélez Taboada LC, Ortiz Vidal MF. Uso de teléfonos inteligentes por alumnos de pregrado de Odontología durante la pandemia de COVID-19. rob [Internet]. 11 de junio de 2021 [citado 10 de agosto de 2021];5(1):11-8. Disponible en: https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rob/article/view/1083Plúa, DOI: https://doi.org/10.33326/26644649.2021.5.1.1083

C. R., Gonzales, A. D., Caicedo, R. W., & Vásquez, J. P. (2016). Aplicativo móvil como estrategia de marketing para el impulso de la matriz productiva en el área turística. 3C Tecnologia, 5(1), 41. DOI: https://doi.org/10.17993/3ctecno.2016.v5n1e17.41-53

Briz Ponce, L., Juanes Méndez, J. A., & García-Peñalvo, F. J. (2015). Dispositivos móviles y apps: Características y uso actual en educación médica. Novática. Revista de la Asociación de Técnicos en Informática, 231, 86-91

Díaz Barahona, J. (2019). Retos y oportunidades de la tecnología móvil en la educación física (Challenges and opportunities of mobile technology in physical education). Retos, 37, 763-773. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.68851 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.68851

Santander, M. R., & Colazo, Z. S. L. (2020). Las aplicaciones móviles: Su uso educativo para compartir la información en la Bioinformática. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 13(9).

Most read articles by the same author(s)