Brain dominance, gender, and specialty of education students of a Peruvian public university

Main Article Content

Hernán Vicente Rojas Moscoso
Segundo Urbano Cancino Morales
Abelardo Rodríguez Menéndez

Abstract

Objective: To determine if there is a relationship between quadrants A upper left brain, B lower left brain, C lower left limbic, and D upper right brain and the specialties and gender of education students at the Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann of Tacna. Material and methods: A sample of 229 students of both sexes was studied. The method used is the transversal-correlational descriptive. The brain dominance survey elaborated by Jiménez was applied. The data was processed by applying descriptive statistics. Inferential analysis with Student's T test, Chi-square test for homogeneity for two samples (male-female), and Snedocor's F (Anova). The processing was carried out with the SPSS 21 program. Results: The data analysis shows that there is no relationship between the brain quadrants and the specialty. The Mathematics, Computing, and Informatics students have greater dominance in the left hemisphere. Males present a higher mean score in the upper left cerebral quadrant A and females in the lower right limbal quadrant C; the former show significantly higher mean scores in the left hemisphere and the latter in the right hemisphere; however, the significance of this relationship is relatively low. Conclusion: There is a relationship between the brain quadrants and the specialty of the students of the School of Education, and there are differences in relation to gender.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rojas Moscoso, H. V., Cancino Morales, S. U., & Rodríguez Menéndez, A. (2022). Brain dominance, gender, and specialty of education students of a Peruvian public university. Revista Médica Basadrina, 16(1), 18–25. https://doi.org/10.33326/26176068.2022.1.1513
Section
Artículo original

References

Garnett S. Cómo usar el cerebro en las aulas para mejorar la calidad y acelerar el aprendizaje (2º ed.). Madrid: Narcea. 2015.

Manes F. Usar el Cerebro Conocer nuestra mente para vivir mejor. Buenos Aires: Planeta. 2015.

Sousa D. Neurociencia Educativa Mente, cerebro y educación. Madrid: Narcea. 2014.

Salas R. Estilos de Aprendizaje a la luz de la Neurociencia (2ª ed.). Bogotá: Magisterio. 2011.

Jiménez C. Cerebro creativo y lúdico hacia la construcción de una nueva didáctica para el siglo XXI. Santafé de Bogotá, D.C. Colombia: Magisterio. 2000.

Neyra C. Dimensiones de la personalidad y dominancia cerebral en estudiantes universitarios. Tesis para obtener el título profesional de Licenciada en Psicología, Universidad Católica Santa María, Arequipa-Perú. 2017.

Castro A, Caucin I. Un acercamiento a los estilos cognitivos según la dominancia cerebral en el profesorado de bachillerato de Ciudad Juárez México. Revista Neuropsicología Latinoamericana. 2016; 8(2): 27-34.

Papalia D, Martorell G. Desarrollo humano. 13.a ed. México: Mc Graw-Hill. 2017.

Santana R. Neuropsicología para padres, maestros y especialistas en el área. Lima: Editorial de la UIGV. 2010.

Hernández R, Fernández C, Baptista M. Metodología de la investigación. 6.a Edición. México: McGRAW-HILL. 2014.

Uva A. Neurociencias en el ámbito educativo. Estilos cognitivos y estrategias de aprendizaje. Revista Magisterio. 2014; (68):36-40.

Segarra M, Estrada M, Monferrer D. Estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios:lateralización vs. interconexión de los hemisferios cerebrales. Española de pedagogía. 2015; (262):583-600.

Celis M, Sánchez J, Martínez M, Soberanes M, Juárez C. Estilos de aprendizaje de acuerdo a la teoría de cuadrantes cerebrales en estudiantes del Centro Universitario UAEM Valle de Chalco. El Cálculo y la Enseñanza. 2014; 5:139-148.