El uso de dispositivos móviles y su influencia en el comportamiento comunicacional de los estudiantes de la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann – Tacna, 2017

Main Article Content

Clemente Vidal Choque Apaza

Abstract

The objective of the study is to determine the influence of the characteristics, type of use, content of interest, frequency of use and space where mobile devices are used on the communication behavior, such as oral expression, writing and non-verbal communication, of students. It presents a quasi-experimental design, with a sample of 60 students, distributed in two equal groups (experimental and control), to whom a Question Guide was applied, whose answers were analyzed with the ANOVA test and interpreted with data triangulation. The student interacts more with the Smartphone to call, chat on social networks, take photographs and videos, and play; Furthermore, the content of interest that they usually search for through their mobile device is entertainment and employment opportunities, with a prevalence of 29.76 hours per week. Whether it is at school, work, on the street, while traveling or at social gatherings, the student does not hesitate to use his mobile device even when other individuals are present in his physical environment. It was concluded that the use of mobile devices significantly influences the communication behavior, both in the writing of messages, oral expression and non-verbal communication, of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Choque Apaza, C. V. (2023). El uso de dispositivos móviles y su influencia en el comportamiento comunicacional de los estudiantes de la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann – Tacna, 2017. La Vida & La Historia, 10(2), 31–38. https://doi.org/10.33326/26176041.2023.2.1971
Section
Artículos originales

References

Arias, M. A., Ávila, C. M., Enciso, L. F., Garzón, J. C., Matías, S. J., Peralta, L. M., Preciado, D. A., Torres, L. C., Salazar, P. A. y Vega, D. (2012). Influencia de los smartphones en los estilos de vida de los jóvenes universitarios y jóvenes ejecutivos en la ciudad de Bogotá [Tesis de maestría]. Universidad Jorge Tadeo Lozano.

Bauman, Z. (2005). Amor líquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Ed. Fondo de cultura económica.

Chóliz, M. y Marco, C. (2012). Adicción a internet y redes sociales. Ed. Alianza editorial.

Echeburúa, E., Labrador, F. y Becoña, E. (2009). Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes. Ed. Pirámide.

Estupiñan, J. C. (2009). Influencia de la Telefonía Móvil en los cambios Culturales y Sociales de los Jóvenes de la Universidad Javeriana en Bogotá – Colombia, Periodo 2003 – 2007 [Tesis de titulación; Universidad Javeriana de Colombia]. Repositorio Javeriano. http://hdl.handle.net/10554/9068

Morán, S. E. (2015). Análisis del uso del celular y su impacto en el aprendizaje de los estudiantes del primer semestre de la carrera de Comunicación Social de FACSO, en Guayaquil, en el año 2015 [Tesis de titulación; Universidad de Guayaquil]. Repositorio UG. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/8031

Rial, A., Gómez, P., Braña, T. y Varela, J. (2014). Actitudes, percepciones y uso de Internet y las redes sociales entre los adolescentes de la comunidad gallega (España). Anal. Psicol. 30(2), 642-655. doi:10.6018/analesps.30.2.159111

Ríos, P. (2010). Comunicación móvil: el uso del celular en la relación entre madres e hijos adolescentes [Tesis de maestría; Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales]. Repositorio FLACSO. http://hdl.handle.net/10469/2802