Plagiarism as conduct that violents professional ethics and infringes copyright
Main Article Content
Abstract
The present research work was aimed at establishing the need for remedial actions in relation to the incidence of academic misconduct that constitutes an infringement of professional ethics and copyright in the process of initial and continuing university education. In order to do so, we proceeded to carry out a state of the question by performing a content analysis of studies from national and international sources. Through this methodology it is possible to evaluate the levels reached by the proposed problem in users of a study sample, in this case teachers and students of both sexes of the CIMA Latin American University of the city of Tacna, observed during the 2017 and 2018 academic periods, were considered. Conclusions suggest that plagiarism is a behavior that violates the professional ethics of the teacher, since it damages the cognitive dimensions: critical thinking; the personal-social dimension: prestige and self-esteem; and the dimension: values of honesty, integrity and respect for ideas as the intellectual production of the other.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Aluja, M. y Birke, A. (2004). Panorama general sobre los principios éticos aplicables a la investigación científica y la educación superior”. En El papel de la ética en la investigación científica y la educación superior. México: Fondo de Cultura Económica/Academia Mexicana de Ciencias.
Código Penal (2019). http://spij.minjus.gob.pe/Leg_Basica/spij_leg_basica.asp
Congreso de la República. (1996). Ley sobre el Derecho de Autor. D. L. 822. http://www4.congreso.gob.pe
Congreso de la República. (2014). Ley N° 30276 de 13 de noviembre de 2014, que modifica la Ley de Derecho de Autor (Decreto Legislativo N° 822 de 23 de abril de 1996). http://www.wipo.int/wipolex/es/text.jsp?file_id=355131
Diccionario jurídico virtual. (2014). http://www.enciclopedia-juridica.biz14.com
Hernández, M., Ponce, A., Ortiz, V., & Vergara, M. (2015). Estrategias docentes emergentes para prevenir el plagio académico en alumnos de pregrado. Un estudio fenomenográfico con profesores experimentados. Consensus, 20 (2), 41-62.
https://doi.org/10.33539/consensus.2015.v20n2.406 DOI: https://doi.org/10.33539/consensus.2015.v20n2.406
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. México: Editorial McGraw Hill.
Instituto Nacional de Defensa de la Competencia y de la Protección de la Propiedad Intelectual [INDECOPI]. (2013). http://sistemas.indecopi.gob.pe/SPI_Jurisprudencia/documentos/1-45/2013/4372-2013.pdf
Martínez, E. (2010). Ética profesional de los profesores. Bilbao, España: Desclée de Brouwer, SA.
Miyahira, J. (2015). Plagio como mala Conducta Académica. Acta Herediana, 57 (5). https://doi.org/10.20453/ah.v57i0.2793 DOI: https://doi.org/10.20453/ah.v57i0.2793
Miranda, A. (2013). Plagio y ética de la investigación científica. Revista Chilena de Derecho, 40 (2), 711 – 726. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-34372013000200016
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (2005). Declaración universal sobre Bioética y Derechos Humanos. http://portal.unesco.org/es
Real Academia Española. Diccionario [versión electrónica]. (2018). Recuperado de https://dle.rae.es/
Universia Perú. (24 de noviembre de 2010). 90% de encuestados cree que las TIC´s favorecen el plagio. Universia Perú. http://noticias.universia.edu.pe/en-portada/noticia/2010/08/29/689911/90-encuestados-cree-tics-favorecen-plagio.html
Universidad Latinoamericana CIMA. (2016). Código de Ética para la investigación científica, tecnológica y humanista en la Investigación. http://ulc.edu.pe/transparencia-universitaria-ulc/
Universidad Latinoamericana CIMA (2016). Reglamento de políticas de protección a la propiedad intelectual. http://ulc.edu.pe/transparencia-universitaria-ulc/