Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna

Main Article Content

Abelardo Rodríguez Menéndez
Manuel Ticona Rendón

Abstract

Human anatomy discipline has change, the use of the corpses, organs and natural specimens is necessary for teaching, surrounded of respect according to activities according to activities of high scientific-technical value for the educative influences. Also, the learning in the living organism, demands a responsible attitude from professor and students in bioethically, because of its most relation to the professional practice.
The TIC is excellent didactic resource for the study of human anatomy, but it should have a place as complementary alternative for the use of anatomical pieces, model and other resources as the learning with living subject. The excessive and exclusive use in the medical education can carry a negative bioethical implication as the adjuvant factor of becoming medically inhuman, at the edge of technical problems in the learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Menéndez, A., & Ticona Rendón, M. (2023). Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna. Revista Médica Basadrina, 17(2), 69–77. https://doi.org/10.33326/26176068.2023.2.1943
Section
Artículo de revisión

References

Barilan Y. Contemporary Art and the ethics of anatomy. Perspectives in Biology and Medicine. 2007; 50 (1): 104-123.

Jones G. Anatomical Investigations and their ethical dilemmas. Clinical anatomy, 2007; 20: 338-343.

Chacón Arteaga, N.L. Formación de valores morales. Proposiciones metodológicas. Editorial Académica. La Habana, 1999.

Lippent H. Wie human its die human anatomic? Verh Anat Geo. 1985; 79: 21-30.

Rodríguez Yunta E. Fundamentación antropológica y antológica de la ética. Rev. Est. Med. Human. 2005; 5 (5): 35.

Citado por Tinant, Eduardo L. Antología para una bioética jurídica. La Ley, Buenos Aires, 2004, p. IV.

Ojalvo, MO, Gonzales, MV. Programa curso de Postgrado La Formación de Valores en el Curriculum Universitario (EPES: 1998).

Comisión de la Acreditación de Facultades o Escuelas de Medicina. Ley, Reglamento, Estándares Mínimos de Acreditación y Manual de Procedimientos. Enero 2002.

Consejo de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad de la Educación Superior Universitaria (CONEAU). Compendio Técnico Normativo. Tomo V. Estándares para la acreditación de las carreras profesionales universitarias de medicina, enfermería y obstetricia. Lima-Perú. 2010.

Asociación de Bioética Fundamental y Clínica. Grupo de trabajo sobre enseñanza de la bioética. La educación en bioética de los profesionales sanitarios en España: ED. Lormo, 1999.

Siquiera JE. Educación en bioética. En: Tealdi JC (director). Diccionario Latinoamericano De bioética. UNESCO: red bioética, Universidad Nacional de Córdova.

Cañizares Luna O, Sorosa, Muñoz N. El paradigma socioeconómico cubano; un reto para la enseñanza de la anatomía humana. Edu Med Sup. 2000; 14 (2): 148-54.

Zambrano Ferre A. Aspectos éticos de la Realidad Virtual en la enseñanza de la anatomía humana. Rev. Venezolana Soc.Ant.2005; 15 (44): 43.

Gonzales, M V. La Educación en Valores en el Curriculum Universitario. Un enfoque pedagógico para su estudio. Rev. Cub. Ed. Sup. Vol. XIX No. 2, 1999.

Furth H. Las ideas del Piaget. Su aplicación en el aula. Edit. Kapelusza, Buenos Aires, 1974.

Piaget J. Seis Estudios de Psicología. Editorial Aries, Barcelona. 1991.

Vigotsky L. Pensamiento y Lenguaje. Editorial La Pleyade, Buenos Aires, 1995.

Vasco, M E. El maestro como formador en valores. Revista Pedagógica de Venezuela. Vol. XVII No. 45, 1996.

Martí Pérez J. Ideario Martiano. La Habana. Imprenta Nacional de Cuba; 1961.

Vitier C. Una campaña de espiritualidad y consciencia. En: La formación de los valores nuevas generaciones; una campaña de espiritualidad y conciencia. La Habana. Ciencias Sociales, 1996. P. 20-7.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>